Dzięki trójwymiarowej rekonstrukcji całej przestrzeni i zastosowaniu ekskluzywnego oprogramowania, cała Kaplica Sykstyńska została odtworzona w skali 1: 1. Zdjęcia wykonano przy użyciu specjalnych technik laserowych i zaawansowanego sprzętu. Każda fotografia to wynik synergii samego procesu fotografowania i późniejszego opracowania obrazu. Dzięki temu udało się sprostować wyzwaniu, narzuconemu przez wyjątkową przestrzeń, jaką jest Kaplica Sykstyńska. Poprzez tę kampanię Scripta Maneant chce podkreślić piękno i unikatowość tego dzieła.
Sąd Ostateczny, namalowany w latach 1536 – 1541, rozmiar: 12,2 x 13,7 m
„KTO NIE WIDZIAŁ KAPLICY SYKSTYŃSKIEJ, TEN NIE MOŻE MIEĆ POJĘCIA DO CZEGO ZDOLNY JEST TYLKO JEDEN CZŁOWIEK”
Johann Wolfgang Goethe (28 sierpień 1787)
KAPLICA SYKSTYŃSKA
Duch renesansu, który leży u podstaw cywilizacji europejskiej, zawiera się w dwóch symbolach.
Pierwszym, który można uznać za początkowe symptomy nowej ery w myśleniu człowieka i postrzeganiu świata, jest kopuła Brunelleschiego w katedrze Santa Maria del Fiore we Florencji. Drugi, który jest punktem kulminacyjnym tego niezwykłego okresu kultury europejskiej, to zdobienia Kaplicy Sykstyńskiej w Rzymie – dzieło Michała Anioła i innych prominentnych artystów włoskiego renesansu.
1200 metrów kwadratowych fresków Michała Anioła, stworzonych własnymi siłami i gigantycznym nakładem pracy, przedstawia m.in. Stworzenie Świata i Człowieka (freski na sklepieniu powstały na zlecenie papieża Juliusza II w latach 1508-1512) i Sąd Ostateczny na ścianie na wprost wejścia (lata 1536-1541). Malowidło jest nie tylko wspaniałą, biblijną narracją, ale także prawdziwym wyrazem magicznego powinowactwa dwóch sił – Boga i przesłania chrześcijańskiego oraz twórczej woli człowieka.
Arcydzieło malarskie Michała Anioła nie miało precedensu w dotychczasowej historii, nie tylko ze względu na swój rozmiar. Osobisty wysiłek wielkiego mistrza, jego umiejętność łączenia wizji artystycznej z architekturą w spójną całość, uduchowienia z precyzyjnością sztuki, pozostają niezrównane.
Sens i wartość tej pracy przetrwały wieki. Każdego dnia dziesiątki tysięcy odwiedzających podnoszą ze zdumieniem głowy, oglądając malowidła na ścianach Kaplicy Sykstyńskiej.
O AUTORZE
Autorem wstępu, towarzyszącego fotografiom i ich opisom, jest były dyrektor Muzeów Watykańskich Antonio Paolucci (ur. 1939).
Szanowany historyk sztuki, zainspirowany naukami Roberto Longhiego, pracował nie tylko w Rzymie, ale też w instytutach dziedzictwa i muzeach we Florencji, Wenecji, Weronie czy Mantui. Nadzorował też prace remontowe w Bazylice św. Franciszka z Asyżu, dotkniętej trzęsieniem ziemi. Pełnił również funkcję Ministra Kultury Republiki Włoskiej.
To autor dziesiątek artykułów, traktatów i monografii wszystkich najważniejszych artystów renesansowych. Należy również do organizatorów wystawy o sztuce włoskiego renesansu. Jego tekst do tej wyjątkowej publikacji to nie tylko słowa wiodącego włoskiego eksperta i miłośnika sztuki, ale też wyraz szacunku dla znaczenia i wyjątkowości Kaplicy Sykstyńskiej.
-
PIĘTNASTOWIECZNE FRESKI
-
SKLEPIENIE
-
SĄD OSTATECZNY
PIĘTNASTOWIECZNE FRESKI
Obrazy na ścianach południowej, północnej i zachodniej oraz wizerunki papieży.
Freski umieszczone na ścianach opowiadają historie o Mojżeszu i Chrystusie w ciągu ikonograficznym ustanowionym przez Sykstusa IV.
Strona lewa (Stary Testament)
Mojżesz z żoną Seforą w Egipcie (Pietro Perugino)
Próby Mojżesza (Sandro Botticelli)
Przejście przez Morze Czerwone (Biagio Di Antonio)
Mojżesz na górze Synaj (Cosimo Rosselli)
Ukaranie Korego, Danata i Aribona (Sandro Botticelli)
Testament i śmierć Mojżesza (Luca Signorelli i Bartolomeo della Gatta)
Strona prawa (Nowy Testament)
Chrzest Chrystusa (Pietro Perugino)
Kuszenie Chrystusa (Sandro Botticelli)
Powołanie apostołów Piotra i Andrzeja (Domenico Ghirlandaio)
Kazanie na górze i uzdrowienie trędowatego (Cosimo Rosselli)
>Wręczenie kluczy św. Piotrowi (Pietro Perugino)
Ostatnia Wieczerza (Cosimo Roselli i Biagio Di Antonio)
Ściana wejściowa
Zmartwychwstanie Chrystusa (Hendrich Van der Broeck)
Zostaw komentarz