?Wykłady poprowadzą m.in. :
◾dr Marzena Żylińska, metodyk, neurodydaktyk, współzałożyciel
oddolnego ruchu Budzących się Szkół, autor wielu materiałów edukacyjnych oraz książek poświęconych nauczaniu przyjaznemu mózgowi.
WYKŁAD ➡”Oczywistość czy herezja – w poszukiwaniu nowego modelu szkoły”
„Mówiłem nie do dzieci, a z dziećmi, mówiłem nie o tym, czym chcę, żeby były, ale czym one chcą i mogą być.”
Janusz Korczak
Czy można stworzyć szkołę, która będzie wszystkim odpowiadać? Czy istnieje jedna wizja dobrej szkoły? Obecny model oparty na rywalizacji, posłuszeństwie, uległości, metodach podawczych i
ciągłych kontrolach, wielu osobom odpowiada, nie potrafią i nie chcą wyobrazić sobie szkól innych niż te, do których sami chodzili. Akceptują postęp we wszystkich innych dziedzinach życia, tylko szkoła ma pozostać taka, jak kiedyś. Jednak coraz większa grupa rodziców szuka dla swoich dzieci innych szkół, które będą uczyć współpracy, a nie rywalizacji, szacunku dla drugiego człowieka i
odpowiedzialności, które będą rozwijać kreatywność i które wyjdą z kognitywnego kanału. Przygotowanie młodych ludzi do życia nie może tylko ograniczać się do typowo szkolnej wiedzy,
równie ważne są kompetencje, które obecny model pomija.
Jakie jest rozwiązanie? Czy w obecnej sytuacji można tworzyć autorskie szkoły z misją? Co jest możliwe w dzisiejszej sytuacji prawnej? Skąd czerpać inspiracje? Co jest największą przeszkodą w odchodzeniu od pruskiego modelu szkoły?
◾dr Marek Kaczmarzyk, nauczyciel i wykładowca, biolog,
neurodydaktyk, memetyk i popularyzator nauki, autor wielu artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia. Proponuje spojrzenie na proces edukacji przez pryzmat najnowszych osiągnięć neuronauk.
WYKŁAD ➡ Autorytet memetyczny, czyli dlaczego uczniowie tak dużo wiedzą o nauczycielach?
Pojęcie memu jako jednostki dziedziczenia pozagenowego, kultura jako przepływ memów, memetyczny „darwinizm”; źródła i znaczenie memotypów, memotyp w ruchy, zmienność i skłonność do modyfikacji, ludzki umysł jako źródło memów; memotyp nauczyciela, stopień kontroli i oceny ze strony uczniów, nauczyciel jako obiekt oceny memotypu; zmiany w mechanizmach przyswajania mememów zachodzące z wiekiem, kiedy umysł rośnie w siłę (umysł 50+), memetyczne wzorce zachowania a poszukiwanie nowości, memetyczny „układ odpornościowy”.
◾dr n.med. Marcin Jaracz – neuropsycholog, neurodydaktyk, badacz mózgu, adiunkt w Katedrze Neuropsychologii Klinicznej Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, opiekun merytoryczny kursów neurodydaktycznych.
WYKŁAD ➡ Mózg „prymitywny”, a uczenie się, czyli o zapomnianych podstawach aktywności intelektualnej
Tradycyjny podział mózgu na części odpowiedzialne za „wyższe funkcje poznawcze”, emocje oraz regulujące podstawowe funkcje życiowe jest uproszczeniem. Przebieg procesów takich, jak pamięć, myślenie, koncentracja uwagi jest zależny od pracy wielu obszarów mózgu, zarówno kory mózgowej, jak i tych najstarszych ewolucyjnie określanymi niekiedy jako „mózg gadzi”. Poznanie roli tych najbardziej „prymitywnych” części mózgu w procesie uczenia się pozwala zrozumieć źródło problemów, doświadczanych przez wielu uczniów w sferze zachowania, koncentracji uwagi i uczenia się materiału.
◾Agnieszka Czeglik – nauczyciel dyplomowany z 27 letnim stażem pracy. Przez 15 lat na stanowisku dyrektora daltońskiego przedszkola w Szczecinie . W kontaktach z dziećmi stara się traktować je w sposób partnerski, autonomiczny , pełen szacunku, a jednocześnie niepozbawiony humoru. OOd 2010 r. publikuje liczne artykuły w czasopiśmie „Bliżej Przedszkola”.
WYKŁAD ➡ Przedszkole grozi… SUKCESEM, czyli wspieranie naturalnego rozwoju dziecka.
Przedszkole jest fundamentem w edukacji małego dziecka.Dla dzieci w wieku przedszkolnym ważne jest , aby czuły się wolne w podejmowaniu inicjatywy. Ważne też jest to , aby miały możliwość rozwijania się we własnym tempie , według własnych możliwości. Nauczyciel może stymulować je poprzez dawanie impulsów.
Współczesny dziecko nie jest skłonne uczyć się już tylko tego co zaproponuje mu nauczyciel. Dziecko XXI wieku powinno myśleć indywidualnie , ale też dbać o uszanowanie zróżnicowania poglądów w grupie , w której współpracuje . Wspaniale uczy tego nurt Planu Daltońskiego , który umożliwia dostosowanie tempa do rzeczywistych możliwości dziecka , wdraża dziecko do polegania na sobie , budzi inicjatywę samodzielności zarówno w myśleniu jak i w działaniu, wyrabia poczucie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania , ,,zmusza” do poszukiwania najlepszych i najprostszych metod pracy.
h.Jego filary : samodzielność , odpowiedzialność , współpraca i refleksja rozwijają i znacznie wspierają naturalny rozwój małego dziecka.
◾Justyna Frankiewicz-Popiołek – anglistka, neuropedagog, nauczycielka i międzynarodowy trener nauczycieli metody Helen Doron English, autor materiałów edukacyjnych dla dzieci i szkoleniowych dla nauczycieli, pedagog edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
WYKŁAD ➡ Jak uczy się mózg – czyli (prawie) wszystko, co powinniśmy wiedzieć o mózgu, a boimy się zapytać
„Gdybyśmy chcieli stworzyć środowisko edukacyjne, które jest dokładnym przeciwieństwem tego, czego potrzebuje mózg, by się skutecznie uczyć – byłaby to szkolna klasa”
Te, bardzo niestety prawdziwe, słowa biologa molekularnego Johna Mediny pokazują to, co wielu z nas już wie i czego doświadcza. W swoim wykładzie postaram się w pigułce przedstawić zasady, którymi kieruje się głodny wiedzy mózg ludzki w procesie uczenia się i pokazać, jak wiele możemy w prosty sposób zmienić w klasie i szkole, by pomóc uczniowi robić to, co jego mózg umie najlepiej – uczyć się skutecznie i z radością.
?Warsztaty poprowadzą m.in. :
◾dr Marzena Żylińska i Ola Żylińska
WARSZTAT➡ Strategie uczenia się
Dzieci najpierw powinny nauczyć się, jak się uczyć. Powinny poznać różne strategie uczenia się i umieć dobierać je do swoich potrzeb. To bardzo dziwne, że szkoły wciąż jeszcze tego nie robią,
oczekując, że dzieci same odkryją efektywne strategie uczenia się.
W czasie warsztatów uczestnicy wejdą w rolę uczniów i poznają kilka strategii uczenia się, pracując z różnymi tekstami.
Zapamiętywanie jest bowiem efektem ubocznym aktywności podejmowanych podczas kodowania informacji. Oznacza to, że efektywność zapamiętywania zależy od zadań, które przygotują dla swoich uczniów nauczyciele. Na warsztaty zapraszam wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się, co można powiedzieć zamiast: Dobrze się wszystkiego nauczcie, bo to będzie na klasówce!
◾dr Marek Kaczmarzyk
WARSZTAT ➡ Dlaczego hipokampy nie chodzą do szkoły? O pamięci i uwadze w stanie zagrożenia.
Rodzaje pamięci i mechanizmy neurologiczne zapamiętywania; zmiany w sieci neuronalnej prowadzące do utrwalania się śladów pamięciowych, teoria traktorów sieci neuronalnej; trwałość śladów pamięciowych a czas i intensywność odświeżania; pamięć robocza jako nasze okno na świat, pojemność pamięci roboczej i testy pamięci, dlaczego definicje nie mogą być długie?; różne modele pamięci roboczej i ich użyteczność w praktyce; filtry pamięciowe.
◾dr Marcin Jaracz
WARSZTAT ➡ Neuroprzekaźniki, temperament i motywacja w klasie, czyli mieszanka wybuchowa, nad którą (chyba) można zapanować.
Temperament i motywacja to jedne z kluczowych pojęć współczesnej psychologii. Dzięki coraz lepszej znajomości ich mózgowego podłoża, wiemy dlaczego jesteśmy tak różni. Dzięki tej wiedzy możemy lepiej zrozumieć, co się dzieje w wieloosobowej klasie i spróbować nad tym zapanować. W trakcie warsztatu dowiedzą się Państwo: na czym polegają indywidualne różnice w temperamencie, jakie to ma konsekwencje dla zachowania i motywacji dziecka, co robić, żeby nieco nad tym wszystkim zapanować.
◾Iwona Michniewicz – Certyfikowana Edukatorka Pozytywnej Dyscypliny dla rodziców, PD w klasie oraz dla Wczesnego
Dzieciństwa; Trener kompetencji miękkich, menażer i coach z kilkunastoletnim stażem.Twórczyni projektu: Pozytywni Rodzice i współtwórczyni: Pozytywna Dyscyplina w Praktyce. Pracuje z rodzicami i nauczycielami zarówno na żywo jak i online.
Prywatnie mama Janka (2006), Stasia (2009) i Hani (2012) oraz żona Roberta. Wyznaje w życiu zasadę, że najwięcej można osiągnąć budując dobre relacje z ludźmi. Pozytywna Dyscyplina jest ku temu bardzo dobrą ścieżką.
WARSZTAT ➡ Dzieci w dobrych rękach
Uczestnicząc w warsztatach odpowiesz sobie na pytania:
Jaka jest podstawowa rola nauczyciela?
Jaki jest wpływ rodzica i nauczyciela na funkcjonowanie dziecka?
Czy można „oddać władzę” w ręce dzieci i co dzięki temu osiągniesz?
Jak wzbudzać odpowiedzialność u dzieci w domu i szkole/przedszkolu?
Konferencja Uczyć (się) z Pasją przyjmie formę wykładów i warsztatów, a całość zakończy koncert piosenek Jacka Kaczmarskiego w wykonaniu naszego prelegenta, dr Marcina Jaracza.
Zostaw komentarz