Zapraszamy na OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL ANIMACJI “O!PLA”, który realizowany jest od 2013 roku i od tego czasu cieszy się dużą popularnością.
„O!PLA oznacza: „O! Polska Animacja”, ale też „Oh! People Love Animation”. Jest oddolną inicjatywą będącą przede wszystkim próbą odzyskania kontaktu i (od)budowania relacji pomiędzy polskim widzem, a polską animacją autorską, a także – za sprawą projektów towarzyszących – promocją, w kraju i za granicą, jednej z najważniejszych dziedzin polskiej sztuki. Pomysłodawcą i organizatorem O!PLI jest Piotr Kardas.
W 2019 z rekordowej ilości 245. zgłoszeń na 7. Ogólnopolski Festiwal Animacji O!PLA zakwalifikowano w sumie 80. tytułów. W Lublinie zaprezentujemy dwa konkursy Studencki – animacje zrealizowane przez studentów uczelni artystycznych i filmowych oraz Studyjny – filmy zrealizowane przez profesjonalistów w studiach filmowych.
KATEGORIA STUDYJNA | 9 filmów | 77′
III (2018, 12’), Marta Pajek (Animoon)
Kobieta i mężczyzna w średnim wieku spotykają się w poczekalni. Powoli zbliżają się do siebie. On pomaga jej zdjąć ciężkie, czarne futro, które okrywa jej nagie ciało. Tak rozpoczyna się ich wspólna gra polegająca na naprzemiennym uwodzeniu i obnażaniu się wzajemnie.
BŁOTO (2018, 12’32”), Alicja Błaszczyńska (FUMI)
Bohaterką filmu jest młoda kobieta mieszkająca na typowym, nudnym blokowisku. Pewnego wieczoru odwiedza ją jej chłopak, który daje jej w prezencie roślinę znalezioną na pobliskim bagnie.
COLAHOLIC (2018, 11’), Marcin Podolec (Yellow Tapir Films)
„Colaholic” to dziennik osoby, która pije stanowczo za dużo słodkich napojów gazowanych; dokument i komedia romantyczna w jednym.
MIAZMAT (2018, 04’08”), Klaudiusz Wesołowski (Platige Image)
Punktem wyjścia do stworzenia animacji była twórczość Stanisława Ignacego Witkiewicza, a w szczególności jego teoria czystej Formy. Reżyser postanowił dzieło malarskie i proces jego powstawania przedstawić w formie animacji. Film powstawał 6 lat.
ROOM (2018, 6’), Michał Socha (Letko)
Ironiczna metafora dotycząca poszukiwania wolności i sensu życia w sytuacji, która nieuchronnie zmierza w stronę absurdu.
SIĘ ZJADA (2018, 14’), Edyta Adamczak (Animaso)
Wstrzykujemy kropelkę turbo genu. Hodujemy w klatce, aż łamią się nóżki. Walimy pałką w łeb, rozcinamy brzuch, wyciągamy flaki, kroimy na kawałki. Smażymy, gotujemy, jemy. Następny… Stop! Na linii produkcyjnej dochodzi do niezwykłego spotkania.
ŚWIAT, KTÓRY ULECIAŁ NA GRZBIECIE KROWY (2018, 7’), Wojciech A. Hoffmann (Studio Munka)
W świecie o kolorze asfaltu coraz to więcej samochodów raz za razem pędzi przez wieś. Baba i Dziad żyją przy szosie swoim spokojnym ogorzałym od spalin życiem. Mieszkają po dwóch stronach drogi. Chcieliby się czasami spotkać, ale auta gnają tak często, że ledwo się widzą w szczelinach pomiędzy pędzącymi pojazdami.
WEŁNIAKI (2018, 10’), Joanna Polak (Studio Joanna Polak)
Film wprowadza nas w surrealistyczny świat zrobiony wyłącznie z wełny. W tej dziwnej krainie wszystko jest ze sobą powiązane. Usunięcie jednego elementu lub wprowadzenie jakiejkolwiek zmiany powoduje straszliwe konsekwencje. Na szczęście nad wszystkim czuwa Pan Wełniak.
WIECZÓR (Niemcy/Polska 2016, 2’30”), Izabela Plucińska (Claytraces)
„Wieczór” to trzecia część trylogii Izabeli Plucińskiej (wcześniejsze części to „Śniadanie” i „Popołudnie”). Tematem filmu są najgorętsze emocje pary małżeńskiej.
——————————————————————————————-
28.03.2019, godz. 17.00
KATEGORIA STUDENCKA | 11 filmów | 94′
AN EYE FOR AN EYE (2017, 21”), Julia Płoch (ASP KRAKÓW)
Film opiera się na schemacie mitu bohatera, porusza temat legend i przypowieści religijnych. Akcja filmu rozgrywa się nad wielkim jeziorem, którego jeden brzeg zamieszkują żaby. Opowiadają one historie o prastarym bóstwie – Ogromnym Sumie, mieszkającym po drugiej stronie akwenu.
CHRYSTUS NARODU (2018, 09’09”), Ewa Drzewicka (ASP KRAKÓW)
Życie w Krakowie toczy się powoli. Gołębie latają, a pani z obwarzankami czeka na głodnych turystów. Nad bezpieczeństwem miasta czuwa On, jednak zagrożenie wisi w powietrzu.
INNY (2018, 4’47”), Marta Magnuska (PWSFTviT ŁÓDŹ)
W oczekiwaniu na tajemniczego gościa, zgromadzeni snują przypuszczenia, jak wygląda i kim jest obcy. Nieznajomy materializuje się w ich wyobraźni, a jego obecność staje się niemal namacalna. Początkowy entuzjazm tłumu ustępuje miejsca uczuciu niepokoju.
KOMFORT (2018, 9’35”), Wronika Banasińska (ASP KRAKÓW)
Dziewczyna trafia do tajemniczego miejsca, które okazuje się być jej wnętrzem. Podczas podróży w głąb siebie doznaje głębokiej eksploracji sensorycznej, a ekscytacja tym stanem zamienia się w zaniepokojenie i stres związany z nadmiarem bodźców.
KWADRATURA KOŁA (2018, 4’50”), Karolina Specht (PWSFTviT ŁÓDŹ)
„Kwadratura koła” to, opowiadana za pomocą graficznych metafor, na wpół abstrakcyjna opowieść o pewnym niemożliwym uczuciu.
MÓJ DZIWNY STARSZY BRAT (2018, 12’36”), Julia Orlik (PWSFTviT ŁÓDŹ)
Głowna bohaterka to pracoholiczka, która podporządkowuje całe swoje życie pracy. Wierzy, że to jedyna słuszna droga i mimo, iż nie daje jej to szczęścia zaparcie podtrzymuje swoje stanowisko. Zupełnie przeciwny stosunek do życia ma jej starszy brat który widząc w jaki sposób żyje jego siostra usiłuje przekonać ją do zmiany.
NA ZDROWIE! (2018, 4’45”), Paulina Ziółkowska (PWSFTviT ŁÓDŹ)
Słoneczny dzień. Ludzie czekają na przystanku autobusowym. Nagle ktoś kicha. I jeszcze ktoś. I jeszcze. Wybucha epidemia. W chaosie kichnięć okazuje się jednak, że najgorzej jest pochorować się na samego siebie.
NOCNY PORTIER (2018, 7’), Alicja Kot (ASP KRAKÓW)
Nocny portier nieco niepewnie podchodzi do swojej pracy. Jakie niebezpieczeństwa czyhają na niego w ciemnościach i chaszczach otaczających stróżówkę gotowe zaatakować podczas nocnego obchodu?
REM (2017, 3’), Artur Hanaj (PWSFTviT ŁÓDŹ)
REM: faza snu w której występują marzenia senne. Film jest próbą zobrazowania majaków. Fragmenty nieświadomości mieszają się i ulegają dekonstrukcji, co prowadzi do wymazania snu z pamięci.
RUTYNA (2017, 5’18”), Valeria Molchanova (WSUO OPOLE)
Pobudka, śniadanie, droga do pracy, prca, powrót z pracy, „relaks” przy piwie, sen… I tak co dzień. Rutyna staje się powoli treścią życia głównego bohatera…
WYPRAWA DO MAGICZNEGO WODOSPADU (2018, 13’), Bogna Kowalczyk (PWSFTviT ŁÓDŹ)
Bohater pracuje na stacji benzynowej gdzie nie działa ekspres i przypalają się hot-dogi. Pewnego dnia brzuch bezdomnego mówi mu, że powinien zmienić swoje życie. Bohater idzie na magiczną polanę i prosi wróżkę o piękny głos. Wróżka spełnia jego życzenie, ale oddaje mu za nie rachunek na milion dolarów…
Zostaw komentarz