Zamek Lubelski, 29 września – 3 grudnia 2017.
Wystawa czynna:
od poniedziałku do czwartku w godz. 9.00-17.00;
w piątki oraz w soboty w godz. 9.00-19.00;
w niedziele w godz. 9.00-17.00.
Ostatnia – i jak dotąd jedyna – prezentacja prac Pabla Picassa w Lublinie miała miejsce w 1969 r. Od tego czasu pozycja Picassa jako geniusza ugruntowała się, a jego twórczość cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Obecnie coraz częściej zwraca się uwagę na różnorodność dorobku artysty, doceniając go nie tylko jako inspiratora istotnego przełomu w malarstwie, ale także jako twórcę niezwykle płodnego, wszechstronnego, podejmującego wielorakie wyzwania w zakresie formy i materiału.
Wystawa w Muzeum Lubelskim zaprezentuje przede wszystkim grafikę i ceramikę Picassa. Większość spośród około 300 dzieł nie była dotąd pokazywana w Polsce. Udostępnione zostaną obiekty unikatowe, użyczone przez kolekcjonerów prywatnych – srebrne talerze i złote medaliony stworzone w limitowanych, ekskluzywnych edycjach – a także prace graficzne i ceramiczne z pierwszego na świecie, powstałego jeszcze za życia Picassa, muzeum jemu poświęconego – Musée Picasso w Antibes na Lazurowym Wybrzeżu – oraz okazałą kolekcję grafik i ilustracji książkowych pozostającą w zbiorach kolekcjonera niemieckiego. Na wystawie zostaną pokazane również obiekty z instytucji polskich: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Sztuki w Łodzi i Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.
Ekspozycja ukaże różnorodność tematów i technik stosowanych przez Picassa, jednocześnie wydobywając niezwykłe historie relacji łączących artystę z Polską. Zamiarem kuratorów wystawy jest pokazanie nie tylko dorobku Picassa, ale także wpływu jego twórczości na kształtowanie się sztuki użytkowej w Polsce. Popularność stylu Hiszpana doprowadziła do powstania pojęcia „pikasy” dla scharakteryzowania powszechnego występowania motywów picassowskich w różnych dziedzinach życia społecznego. Obejrzymy więc między innymi słynne rzeźby kameralne projektowane przez artystów zgromadzonych wokół Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, obiekty ceramiczne z wytwórni we Włocławku czy Katowicach, a także przykłady tkanin, których nowoczesne wzornictwo było inspirowane stylem Picassa.
Wystawa ma zatem na celu zaprezentowanie nieznanych polskiemu widzowi prac Picassa oraz przybliżenie odbiorcom rodzimej sztuki użytkowej lat 50. i 60., powstałej pod wpływem dorobku artysty będącego w ówczesnej Polsce symbolem nowoczesności.
Zostaw komentarz