Konkurs na fanpage’u marki to z reguły post, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem. I zupełnie nie ma tu różnicy czy do wygrania jest coś małego, czy coś dużego, gdyż dla przeciętnego użytkownika wzięcie udziału w takim konkursie to zaledwie kilka minut i możliwość wygrania darmowej nagrody.
Konkursowy post dzięki dużej ilości reakcji i komentarzy zyskuje wysokie zasięgi, dzięki czemu Facebook wyświetla go dużo częściej. Można byłoby powiedzieć, że do tej pory mamy same plusy ze stworzenia takiego postu. Tutaj zaczynają się jednak schody. Wiele firm, które organizują konkursy na Facebooku łamie Regulamin Facebooka, a niektóre dodatkowo polskie prawo, co w konsekwencji może mieć opłakane skutki dla firmowego profilu.
Od czego powinniśmy zacząć i co zrobić, aby konkurs był zgodny z prawem, ale także aby nasi odbiorcy chętnie brali w nim udział?
Każdy konkurs powinien mieć jasno określony regulamin i zasady konkursu oraz co najważniejsze musi zawierać klauzulę zwalniającą Facebooka z odpowiedzialności za przeprowadzenie konkursu. Powinny być w nim także informacje, w których wyraźnie będzie napisane, kto jest organizatorem konkursu oraz informacja, że Facebook nim nie jest. W regulaminie musi też być informacja na podstawie jakich kryteriów zostaną wybrani laureaci. I uwaga! Pod żadnym pozorem nie wolno jednak losować zwycięzców.
Co również istotne, i bardzo często zapominane, to to, że niezgodnym z regulaminem Facebooka jest stosowanie jakichkolwiek wymogów udostępniania postów przez uczestników konkursu oraz wymogu oznaczania znajomych.
Warto pamiętać, że jeżeli organizujemy konkurs np. na hasło reklamowe lub kreatywny opis produktu i chcemy to później wykorzystać, w regulaminie należy wprowadzić postanowienia dotyczące prawa autorskiego.
Jakie są skutki źle przeprowadzonego konkursu pod tym kątem?
Chwilowa blokada konta firmowego, skasowanie konta na Facebooku, a czasem nawet wysoka kara pieniężna będąca konsekwencją przeprowadzenia losowania podczas konkursu.
Przejdźmy teraz do zadania konkursowego.
Zadanie, na podstawie którego wybierzemy zwycięzcę, jest najważniejszym elementem naszego konkursu. Przede wszystkim powinno być ciekawe i związane z tematyką fanpage’a. Zadanie nie powinno być zbyt trudne- im więcej użytkownik będzie musiał się napracować przy rozwiązywaniu konkursu, tym mniej będzie zgłoszeń. Do łatwych zadań zaliczamy wrzucenie dłuższego komentarza o marce, produkcie lub zamieszczenie zdjęcia. Jeśli zadanie konkursowe będzie osadzone na marce lub jej idei i dzięki niemu uzyskasz informację zwrotną na temat twojego produktu/usługi – Ty zyskujesz podwójnie. Taką wiedzę ciężko się zdobywa, konkurs jest jednym z najskuteczniejszych elementów jej pozyskiwania.
Kolejnym ważnym aspektem udanego konkursu jest jego promocja.
Nie warto rezygnować z płatnej promocji. Nawet jeśli nagrody są atrakcyjne, zadanie łatwe, a liczba obserwujących fanpage spora, może się okazać, że zainteresowanie jest znikome. Niestety organiczny zasięg postów jest bardzo ograniczony, dlatego posty należy wspierać płatną promocją.
Podsumowując organizację konkursów i mając na względzie ryzyko, można w sposób umiejętny zredagować post konkursowy, tak, żeby promować firmę, zdobywać zasięgi i jednocześnie nie narażać się na sankcję, ponieważ dobry konkurs to taki konkurs, w którym Organizator też wygrywa.
Zostaw komentarz